the tomato fields

tisdag, oktober 17, 2006

manifest
ibland e det jobbigt att vara vegetarian...
När gurre går ut o skjuter ihjäl älgar,
Nicke säger att jag är veggo för att jag är en stor egoist
och mamma lagar en köttgryta när jag kommer på besök...

var lite down o tankfull igår o satt o filosoferade istället för att plugga som jag egentligen behövde göra jättemycket.. deadline på ett minispel idag.. så det lär bli lite hafsigt :(

oh well.. knåpade ihop ett vegetariskt manifest iaf... :) read it and gråt

tommys vegan manifest

8 Comments:

  • Så vackert, så fint, men så tunt ditt manifest var!

    Du har en hel del poänger, varav den tyngsta i mitt tycke är energiförlusten är enorm av att äta kött.

    Men det fanns så många svagheter i ditt manifest som jag nu tänkter kritisera. Jag tar och stolpar min kritik, mest för enkelhetens skull.

    ”Jag tycker vi måste behandla ALLA levande ting med respekt.”
    Även insekter, baciller, virus, maskar, träd, gräs, potatisar, osv? Ganska hårt att säga ALLA! Någonstans måste man dra gränser och är inte detta upp till varje individ?

    ”En gris kan ha mycket mer personlighet och livsglädje än en gravt förståndshandikappad människa.”
    När hängde du senast med en gravt förståndshandikappad person, jag kan inte minnas att du har någon i släkten, i vänskapskretsen (med undantag av Nicke) eller har jobbat som vårdare eller personlig assistent? Så hur faan kan du då påstå att en gris har mer personlighet och livsglädje?! Vad/vem har gett dig rättigheten att bedöma vad som skänker andra människor livsglädje?

    ”Bara för att vårt samhälle har satt upp vissa normer så innebär inte det att det är det rätta
    sättet att leva.”
    Nej, normer är inte alltid rätt att leva efter. Men de gör livet så mycket lättare att leva när man delar normerna att det inte är okej att döda, misshandla eller våldta varandra med sina medmänniskor!

    ”men det är först efter industrialiseringen som köttkonsumtionen har exploderat i vad som nästan liknar frosseri…”
    Det är även i under samma tidsperiod som industrialisering av matproduktionen som medellivslängden har gått upp. Kan det finnas en korrelation mellan en lättillgänglig, billig och allsidig kost och längre livslängd?

    "I sitt beteende gentemot djuren är alla människor nazister. Den självbelåtenhet med vilken människan kan göra vad hon behagar med andra arter exemplifierar de mest extrema rasistiska teorierna; principen att makt är rätt."
    Du kan ha rätt med citatet att vi i vårt beteende mot djur kan liknas vid nazister. Men, och detta är ett stort men i ditt fall. Citatet hanterar inte bara djur som livsmedel utan människans beteende mot djur. Detta måste därmed även innebära domesticerandet av djur. Så som kattägare är du inte mindre nazist än oss andra. Men utöver det så har du, Tommy Johansson, enligt din egen retorik även förtjänt dig av titeln slavägare! Grattis!

    ”Tredje världens markarealer exploateras och bönder som tidigare var självförsörjande blir istället beroende av storföretag och under slavliknande förhållanden odlar sojabönor som exporteras för att bli foder åt våra kor och grisar.”
    Att tredje världens markarealer exploateras har inget med köttätande att göra. Det beror på marknadsekonomin och jag kan nog misstänkta att alla sojaprodukter, tofuprodukter och bönor som du slänger in mycket väl kan ha tillverkats under slavliknande förhållande. Jag vet ju att bananer och kaffebönor har gjort det tidigare, men som motstånd mot detta kan man ju köpa rättvismärkt mat. Att bli vegetarian löser ju inte problemet!

    ”Om fattiga länder istället hade fått behålla produkterna så hade det avsevärt hjälpt deras
    ekonomiska situation och svälten hade minskat markant.”
    Detta utnyttjande är ju inte enbart livsmedel utan det är i princip råvaror som vi i I-världen förädlar till datorer, löparskor och kanske även Armani-Jeans. Det humanitära problemet är inte baserat på att vi äter kött. Det humanitära problemet har att göra med att spelreglerna på marknaderna är vridna till de I-ländernas fördel.

    ”en korv kan ha färdats flera varv runt jorden innan den hamnar på din tallrik.”
    Transporterna är nog säkerligen lika stora när det gäller grönsaker. Jag kan nog garantera att större delen av dina inköp har sitt ursprung i länder som har rätt klimat för att odla tomater, bönor, soja, ris, bananer, paprikor odyl. Det skall påpekas att en del av inköpen säkerligen kommer från växthusodling, men jag kan nog tänka mig att skapa de rätta klimatet med fukt, värme och ljus i dessa växthus har lika stor energiförbrukning som de transporter du argumenterar emot.

    MVH Älgjägarns lillebror!

    By Anonymous Anonym, at 17/10/06 20:00  

  • hahaha, underbart! :)

    phu.. okej, låt mig kommentera dina kommentarer.

    "men så tunt"
    - ja, det e ju inte så att jag slipat det i veckovis. ber om ursäkt att det inte var tillräckligt långt och innehållsrikt för herrn :)

    "även insekter, baciller.. osv."
    - Ja, jag försöker så gott jag kan behandla dessa med respekt. skulle aldig slå ihjäl en fluga eller spindel bara för att.. reflexdödandet av mygg o knott har jag dock inte lyckats rå på.. och jag har inte heller tagit ställning till gräset när jag klipper trädgården, så du har rätt.. att säga ALLA var lite väl.

    "hur faan kan du då påstå att en gris har mer personlighet"
    - Ja jag har umgåtts med förståndshandikappade. jag försöker bara ruska om dig så att du ska fundera på jämförelsen. vi går till otroliga längder för att rädda människoliv, medans vi sätter en kula i huvet på en häst som brutit benet.

    "Vad/vem har gett dig rättigheten att bedöma vad som skänker andra människor livsglädje"
    - och frågan är då varför du anser dig ha rätten att godtyckligt ha ihjäl och äta djur.

    "normer är inte alltid rätt att leva efter. Men de gör livet så mycket lättare att leva när man delar normerna att det inte är okej att döda, misshandla eller våldta varandra med sina medmänniskor!"
    - helt rätt. vad mkt trevligare det hade varit om vi också hade levt efter normen att inte döda och misshandla våra andra fränder.

    "Kan det finnas en korrelation mellan en lättillgänglig, billig och allsidig kost och längre livslängd?"
    - skulle snarare se att det är hygien, penicilin o potatis som har bidragit till det. Bevis pekar på att det är bättre och sundare att leva på vegetarisk kost.

    "Tommy Johansson, enligt din egen retorik även förtjänt dig av titeln slavägare! Grattis!"
    - lol :) ja, jag har faktiskt hyggligt dåligt samvete för Buffys levnadsförhållanden och gör så gott jag kan för att hon ska ha det bra. Det bör också poängteras att jag tog över henne från en familj som inte ville ha henne längre. så skam till dom som skaffade henne från första början :) Men så länge man lever i någolunda samförstånd med djur och natur så är jag nöjd.. jag förespråkar inte att man ska leva uppe på en smal pinne med så lite som möjligt som nuddar marken.

    "jag kan nog misstänkta att alla sojaprodukter, tofuprodukter och bönor som du slänger in mycket väl kan ha tillverkats under slavliknande förhållande."
    - sant sant. även om jag försöker hålla koll på vad det är för varor jag köper så inser jag att mycket är nog lite tvivelaktigt. men det är bra mycket bättre alternativ ändå. min vegetariska måltid åverkar bara bråkdelen av miljöförstöring och förtryck som köttmåltiden gör. Ibland handlar det om att välja det bättre av dom dåliga alternativen.

    mkt trevligt inlägg. :) tvivlar dock på att någon annan än jag orkar läsa det :D

    By Blogger Tomaten, at 17/10/06 20:38  

  • Härlig diskusion här bland kommentarerna... tycker dock att det drar iväg lite åt fel håll så jag måste blanda mig i

    Jag håller med Tomaten i mångt och mycket, men jag tar inte det han skrev så ordagrant, jag vet vad han vill ha sagt och han har en point.

    Den viktigaste frågan är, tycker jag:
    Kan djur känna smärta? Svaret är naturligtvis ja (ifall ni undrade).

    Då undrar man ju:
    Är det livsnödvändigt för människans överlevnad att äta kött? Är det lidande och den smärta vid orsakar djuren nödvändig? Nej, inte i de moderna länderna iaf

    Så varför äter vi då kött? För att det är gott? Det är en väldigt kortsiktig och framförallt subjektiv bedömning

    Det finns ingen bra motivering till att föda upp djur för köttets skull. Vi gör det för att vi alltid har gjort det och vi tycker det är ok.

    Angående de här normerna som Kribbe skrev om. Varför är det ok att döda och våldta en ko men inte en människa?

    Det finns något som gör att du tycker att människan är mer värd än något annat på jorden. Det är antagligen ett biologiskt band till dina artfränder skulle jag tro, och det är inte så konstigt. Men vad får folk att tro att en människas liv tillför mer till andra människor än vad en kos liv tillför andra kor?

    By Blogger Alex, at 18/10/06 11:48  

  • "Jag håller med Tomaten i mångt och mycket, men jag tar inte det han skrev så ordagrant, jag vet vad han vill ha sagt och han har en point."
    - Jag e inte så bra på att få fram min poäng i skrift som du är. Du är mer vän med pennan.
    Tack för att du inte är en sån ordryttare som den första talaren utan försöker se betydelsen och inte bara orden :)

    och mkt bra punkter du framförde.

    By Blogger Tomaten, at 18/10/06 20:01  

  • Vad skönt med en liten debatt såhär på Tommys blogg. Och nu har jag lite nya synpunkter :)

    I mångt och mycket har Tommy fel i sin argumentation i sitt manifest. Såväl de humaniatära som miljömässiga skälen är är bristfälliga i mina ögon. Fast jag håller med om att det vore mer energieffektivt om vi alla vore veganer.

    Men både Tomaten och Alex har en tung poäng i det etiska skälet! Principen bakom diskussion är helt korrekt i mina ögon och jag håller, hör och häpna, med er! Att industrialisera levande djur känns fel. Och jag har inget argument till varför jag inte borde bli semi-vegan (jag tycker fortfarande egen jakt och fiske är okej). Jag misstänker att mitt skäl till det hela är att jag helt enkelt är för lat och för snål och detta skäms jag över!

    Men det grundläggande skälet till att jag irriterar mig på en sådan här argumentation är att Tommy i detta fall tycker sig ha uppnått en högre moral än vi andra och nu skall vi andra i pöbeln utbildas! Det påminner ganska mycket om de kristna missionärernas beteende. Eftersom de hade rationaliserat fram att gud fanns och han var alla människors räddning så skulle naturligtvis alla människor utbildas i kristendom så de också fick möjligheten att uppnå himlen efter sin död.

    Tommy har ju nu enligt sin egen utsago tagit ett etisk beslut, som sätter han på en högre moralisk grund än vi andra. Och i all välmening så driver han nu en liten utbildningskampanj som gör att vi alla skall bli lika etiska som han!

    By Anonymous Anonym, at 18/10/06 20:36  

  • Alla människor som tror på något och vågar öppna munnen och argumentera för sin sak är missionärer. Sen kan man ju ha synpunkter på hur missionären försöker påverka omgivningen. Jag får vara lite självkritisk och säga att jag är medveten om att jag ibland kan vara lite dikterande i min argumentationsteknik, och detta är en egenskap som folk upplever som väldigt stötande.

    Men just i fallet med veganism så är så pass många som du, de är medvetna om att det inte är så moraliskt korrekt att massproducera kött, men de orkar inte göra nånting åt det. Sånt kan jag bli lite ledsen på. och iom att de egentligen känner att de gör fel så drar de öronen åt sig i eventuell debatt och säger emot bara för att... Då är det svårt att låta bli att inte peka med hela handen.

    Om det går så långt att folk väljer att vara köttätare enbart för att de inte vill ge vika för argumentation, då är det verkligen illa.. Det är ju inte så att jag dunkar mig på bröstet och hånskrattar åt en eventuell person som blir veg efter att ha "förlorat" en debatt mot mig. Då skulle jag verkligen behöva en ny personlighet.

    givetvis vill jag att alla ska leva i fred på jorden, älska sin nästa och hava respekt mot såväl bi som blomma.
    Jag ser inget fel i att kampanja för det.

    By Blogger Tomaten, at 18/10/06 21:55  

  • Det här är jätte kul! Jag skrattar mycket!
    Veganism & vegetarism används dock sporadiskt... det är rätt så stor skillnad (!) vilket menas??

    Hälsa Buffy....den enda katten som är snäll i världen...

    / Jenny

    By Anonymous Anonym, at 19/10/06 01:04  

  • är det så stor skillnad egentligen?

    den stora skillnaden som jag känner det är att en vegetarian tänker mest på vad det är för mat han/hon stoppar i sig, medans en vegan tänker på alla produkter som finns i samhället.. men man kan ju tänka mer eller mindre, så benämningen är lite luddig.

    Om man ska kategorisera det så följer här min ultimata lista :)

    1. mega köttätare - jag är mäktigare än djuren därför är det min rätt att äta dom.. typ nicke filosofi :)

    2. köttätare - äter för att det finns i köttdisken

    3. ofrivilliga köttätare - medvetna om problemen men av olika anledningar äter de ändå.. typ kribbe :)

    3. omedveten vegetarian - äter kött ibland, men mest vegetariskt och mest för att de tycker att det är nyttigare.

    4. semi medveten vegetarian - försöker hålla sig undan, men en o annan varmkorv slinker ner med jämna mellanrum

    5. lacto-ovo-vegetarian - aktiv vegetarian, men äter ägg o mejeriprodukter

    6. lacto-vegetarian - äter mejeriprodukter

    7. vegetarian - äter veganskt, men tänker kasnke inte lika mkt på alla andra produkter som kommer från djur. Många vegetarianer tycker dock det är helt ok att äta fisk.. vilket jag tycker är tråkig iom att fiske-industrin enligt min mening är en totalt hänsynslös jakt o slakt utan likhet uppe på land.

    7. vegan - äter inte och använder inte produkter framställda av djur.

    8. fruktarian - äter bara sånt som kan skördas utan att plantan tar skada.

    9. mega-fruktarian - äter enbart fallfrukt

    10. mega-über-fruktarian - äter endast fallfrukt från vilt växande träd.

    By Blogger Tomaten, at 19/10/06 15:15  

Skicka en kommentar

<< Home